Optimalizácia spaľovania - znižovanie spotreby pre kamióny, autobusy a traktory.

Monitoring webu zabezpečuje NAJ.sk

NAJ.sk

R113

FH12-16

117

FT 95

19

8100TD

Magnum

Cursor 10

R 114

FH 12-16new

1838

CF

TG-A

8200

Midlum

Daily

124

FL 410

1844

XF

 

8300

Premium

Euroclass

143

FL 6-10

1853

LF

 

8400TD

E-Tech

Eurostar

144

FM 7-9-10-12

2638

 

 

 

Traffic

Eurotech

164

 

Actros

 

 

 

Kangoo

Stralis

 

 

Atego

 

 

 

Master

Eurocargo

 

 

Vario

 

 

 

Mascott

 

 

 

Sprinter

 

 

 

 

 

 

 

Vito

 

 

 

 

 

Vivaro

Ducato

Jumper

Caddy

Boxer

Jumper

Inca

Transit

Movano

Scudo

Jumpy

LT 25

Partner

Berlingo

 

 

Combo

Doblo

 

Transporter

Expert

 

 

 

 

 

 

Touran

 

 

 

 

 

 

  

Orientačné hodnoty úspory paliva

Hodnoty sa môžu líšiť vzhľadom k typu prevádzky v ktorej vozidlo pracuje ako i ľudským faktorom.

 

ľahké úžitkové vozidlá

Autobusy

Stredne ťažké vozidlá

Ťažká trieda

Mestký cyklus

-16%

Mestký cyklus

-20%

Mestký cyklus

-20%

Mestký cyklus

-20%

Stop-go

-14%

Stop-go

-18%

Stop-go

-20%

Stop-go

-21%

 Medzimesto

50-80km/h

-8%

Medzimesto

50-80km/h

-10%

 Medzimesto

50-80km/h

-10%

 Medzimesto

50-80km/h

-10%

Diaľnica  konštantne 80km/h

-5%

Diaľnica  konštantne 80km/h

-6%

Diaľnica  konštantne 80km/h

-4%

Diaľnica  konštantne 80km/h

-5%

Diaľnica

80-100Km/h

-8%

Diaľnica

80-100Km/h

-8%

Diaľnica

80-90Km/h

-10%

Diaľnica

80-90Km/h

-8%

 

 

 

 

Priemerná úspora paliva

Priemerná úspora paliva

Priemerná úspora paliva

Priemerná úspora paliva

-10%

-12%

-11%

-12%

 

Úvodné informácie o optimalizácii spotreby

     Základnou požiadavkou našich klientov vlastniacich nákladné vozidlá je znižovanie ich spotreby PHM. Keďže dnes sú kvôli emisiám, ako i efektívnejšiemu spaľovaniu, používané turbodúchadlá je toto riešenie zvlášť vhodné na optimalizáciu, nakoľko je pri ňom veľmi citeľný nárast výkonu oproti atmosférickým motorom. Zväčša sa používajú motory od 3 do 16 litrov, ide väčšinou o 4-valcové motory (ľahké nákladné vozidlá), 4-6 valcové motory (stredná trieda), 6-8 valcové motory (ťažká trieda) pričom výkon motorov sa pohybuje od 70 do 450Kw. Výrobca vyrába unifikovanú radu vozidiel a nie je jeho cieľom vytvárať ku každému autu nový motor, ale vyvinie dostatočne dimenzovaný blok motora a softwarovo doladí jeho parametre do potrebných výkonových hodnôt, týmto vie uspokojiť väčší okruh klientov a spolu s jednoduchými úpravami-výmenou dielov napr. väčšie vstrekovače, turbo vie dostatočne pokryť širokú škálu výkonov. Práve unifikácia motorov nám umožňuje zasiahnuť do tej časti softvéru, ktorá nám určuje výkonové parametre motora (turbo tlak, množstvo a vstrek paliva apod.) pričom prvotný dôraz kladieme na zníženie spotreby a ako vedľajší cieľ uvádzame zvýšený výkon/krútiaci moment. Najvyšší krútiaci moment väčšiny dieselových motorov úžitkových vozidiel sa pohybuje od 1500 až 3000 Nm. Tieto motory pracujú v rozsahu otáčok 1200 až 2400 1/min. Krútiaci moment zostáva pre celú oblasť otáčok takmer rovnako vysoký.



     Moderné dieselové motory pracujú s veľmi nízkou mernou spotrebou s najmenšími hodnotami špecifickej spotreby paliva pri plnom zaťažení pod 200g/kWh. Nákladné súpravy majú pri celkovej hmotnosti 40t strednú hodnotu spotreby paliva okolo 40 l/100km. Dnes sú pri dieselových motoroch úžitkových automobilov, bez väčšej opravy, bežné kilometrové výkony nad 1 000 000 km. Obr.2 ukazuje charakteristiku 8-valcového motora so vstrekovaním PLD a preplňovaním turbodúchadlom s 2 SV/2VV na valec. Charakteristické dáta motora: zdvihový objem 15.928cm3, vŕtanie 130mm, zdvih 150mm, Výkon 420kW pri otáčkach 1800 1/min , Krútiaci moment 2700Nm pri otáčkach 1080 1/min, špecifická spotreba paliva=190g/kWh pri otáčkach 1 300/min. Pri zvýšení výkonu v ekonomickej oblasti chodu motora sa motor dostane z vysokých neekonomických otáčok skôr, naopak mierne zníženie výkonu motora núti vodiča skôr preradiť na vyšší prevodový stupeň.


Pred úpravou 340 Ps

Pred úpravou 380 Ps

Po úprave 370 Ps (+30Ps)

Po úprave 418 Ps (+38Ps)

Primárnym cieľom o tohoto vozidla bolo zvýšiť jeho pružnosť v oblasti nízkych otáčok navýšenie výkonu  30Ps. Vozidlo po odjazdení cca 5000Km bolo prekontrolované v značkovom servise a v rámci toho sa podrobilo aj diagnostike (bez závad)!

U tohoto vozidla bolo cieľom zvýšiť výkon motora tak aby sa priblížil najbližšiemu vyššiemu modelu a to 420Ps, vozidlo má približne rovnaký výkon ale vďaka precíznemu odladeniu má nižšiu mernú spotrebu paliva voči 420Ps verzii.

 

 

 

 

Maximálny výkon:

340 k (250 kW) pri 1900 ot/min

Maximálny výkon:

380 k (279 kW) pri 1900 ot/min

Krútiaci moment:

1600 Nm medzi 1100 a 1300 ot/min

Krútiaci moment:

1800 Nm medzi 1100 a 1300 ot/min

Vstrekovanie:

Scania PDE

Vstrekovanie:

Scania PDE

 Ide o identické motory kde sa navýšenei výkonu dosahuje softvérovou úpravou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Údaje prevzaté zo stránky www.volvo.com        

 

Výkonové varianty FH 12 500-460-420-380-340

Výkonové varianty FH 16 550-610

Výkonová rada

Krútiaci moment

Výkonová rada

Krútiaci moment

Výkon 12.1L 500Ps vs 16L 550Ps

Krútiaci moment 12.1L 2400Nm vs 16L 2500Nm

Efektívna spotreba motora 500Ps

Efektívna spotreba motora 550PS

 

 

Maximálny výkon

380PS (279Kw) 1450-1800ot/min

420Ps (309Kw) 1500-1800ot/min

460Ps (338Kw) 1500-1800ot/min

500Ps (368Kw) 1600-1800ot/min

Maximálny výkon:

550Ps (405Kw) 1600-1700Nm

610Ps (449Kw) 1600-1700Nm

Krútiaci moment:

1850Nm 1050-1300Nm

2000Nm 1050-1450Nm

2200Nm 1100-1450Nm

2400Nm 1000-1300Nm

Krútiaci moment:

2500Nm 1000-1500Nm

2800Nm 1000-1500Nm

500Ps modifikovaný na 545Ps

550Ps modifikovaný na 590Ps

2500Nm na 2760Nm

2400Nm na 2680Nm

 

 

Výkonové a typové porovnanie nákladných vozidiel VOLVO

 

 

Porovnanie parametrov VOLVO FH12/340Ps & FH12/380Ps

 

Výkonová rada

Krútiaci moment

Efektívna spotreba 340Ps

Efektívna spotreba 380 Ps

Analýza porovanania FH12 380Ps:

     Pri modifikácii riadiacej jednotky motora 340 Ps dosiahneme parametre 380Ps verzie ale dôslednou úpravou hodnôt spaľovania sa dostaneme na efektívnu spotrebu paliva menšiu alebo rovnakú ako má verzia 340Ps. Vozidlo vykazovalo okamžitú spotrebu paliva o 5l na 100Km menšiu ako pred úpravou bolo testované diagnostickým prístrojom VOLVO. Pri priemere 10.000km mesačne to znamená po prepočte na cenu nafty 28Sk/L, mesačne 14.000.-Sk, 168.000.-Sk ročne. Návratnosť vloženej investície sa pohybuje v rozmedzí 2-3 mesiacov. Vozidlo získalo vyšší krútiaci moment a tým aj pružnejšie zrýchlenie a možnosť efektívnejšie vyťažovať vozidlo, zároveň vzrástol aj koeficient Kw/T čo dopravcovi umožní naložiť aj ťažký náklad poprípade absolvovať ťažšiu trasu (stúpanie, stop-go...a pod.) Celá úprava je koncipovaná iba ako softérová zmena parametrov ECU bez vonkajších zásahov do mechaniky bez pridávania ďalších prídavných prvkov, bez rôznych aditív do paliva.....len cestou odladenia parametrov ECU.

 

Maximálny výkon

380PS (279Kw) 1450-1800ot/min

420Ps (309Kw) 1500-1800ot/min

460Ps (338Kw) 1500-1800ot/min

500Ps (368Kw) 1600-1800ot/min

Maximálny výkon:

550Ps (405Kw) 1600-1700Nm

610Ps (449Kw) 1600-1700Nm

Krútiaci moment:

1850Nm 1050-1300Nm

2000Nm 1050-1450Nm

2200Nm 1100-1450Nm

2400Nm 1000-1300Nm

Krútiaci moment:

2500Nm 1000-1500Nm

2800Nm 1000-1500Nm

 

Prečo, kedy, kde a za koľko

NIE STE SPOKOJNÝ S VÝKONOM VOZIDLA, VOZIDLO MÁ VYSOKU SPOTREBU?

Novinkou je meranie výkonu akéhokoľvek vozidla za jazdy novým vysokorýchlostným GPS systémom, ktorý koriguje prevýšenie a umožňuje presne  zmerať priebeh krútiaceho momentu a celkový výkon vozidla nezávisle od terénu.

Koľko približne stojí optimalizácia?

Cena sa pohybuje od 25.000,- Sk pre úžitkové vozidlá až po 30.000,- Sk za nákladné vozidlá. Pričom ak ide o zákazníka s viac ako dvoma vozidlami na modifikáciu, cena sa rieši dohodou.

Koľko času je nutné na modifikáciu?

Vozidlo absolvuje vstupné merania, meranie emisií, meranie výkonu,  počas ktorých zisťujeme reálne parametre vozidla, jeho technický stav a zhromažďujeme informácie potrebné pre zadávanie a získavanie vstupných parametrov. Ideálne je ak je nám umožnené nahliadnutie do OEV, (malý technický preukaz) pre zistenie údajov o vozidle.

Aké vozidlo je najvhodnejšie pre optimalizáciu?

Vozidlo s vyšším priemerným kilometrovým výkonom aspoň 10.000km, plne vyťažované a prevádzkované v členitom teréne, kde je nutné časté využívanie maxima krútiaceho momentu. Pri tejto konfigurácii je zníženie spotreby najviac citeľné, pričom veľmi dôležitý je ľudský faktor – dopravca buď zaregistruje zníženie priemernej spotreby vozidla alebo zníženie času potrebného na prepravu tovaru (pružnejšie zrýchlenie umožňuje skrátiť čas potrebný na rozbeh súpravy na plnú cestovnú rýchlosť).

Aký je scenár úpravy?

Vozidlo je nutné pristaviť do prevádzky v Nových Zámkoch v sídle firmy (areál REAL-HM). Prípadne je možné individuálne riešiť optimalizáciu priamo u dopravcu, pričom je nutné zabezpečiť potrebné priestory, kde je možné previesť úpravu.

Časová náročnosť?

Ak ide o jedno vozidlo na dôsledné premeranie, ako aj na odladenie programu, je nutné vyčleniť cca 5 hodín. V prípade, že ide o súbor identických vozidiel napr. 3ks, tak treba počítať s cca 7 hodinami.

Servisné intervaly - diagnostika

Všetky parametre sú v súlade zo základom, diagnostika nezaznamená žiadne rozdiely.

 

  Možnosti optimalizácie pre nákladné vozidlá

 

FUEL SAVER

MAX POWER

TARGET

Modifikácie primárne určené na zníženie spotreby paliva

Súbor modifikovaných máp určených na zvýšenie výkonu

Modifikácia Vami určených parametrov manažmentu motora.

Spotreba paliva:

 Zníženie 2 – 5L

Spotreba paliva:

Zvýšenie 2 – 8L

Spotreba paliva:

Podľa typu modifikácie

Výkon:

cca +20%

+60PS (12.1L R6)

Výkon:

cca  +40%

+100Ps a viac (12.1L R6)

Výkon:

Podľa typu modifikácie

Krútiaci moment:

Zvýšenie + 180Nm

Krútiaci moment:

 +320Nm a viac

Krútiaci moment:

Podľa typu modifikácie

C ena:

30.000.-Sk

Cena:

50.000.-Sk

Cena:

Individuálne